Coworking, wirtualne biuro czy biuro serwisowane – co wybrać?

Dynamiczne zmiany na rynku spowodowały, że dziś klasyczne biuro stacjonarne nie jest już jedyną opcją – właściciele firm mają do wyboru też coworking, wirtualne biuro i biuro serwisowane. Czym różni się wirtualne biuro od coworkingu? Kiedy najlepszym rozwiązaniem jest biuro serwisowane?

 

Co to jest wirtualne biuro?

Wirtualne biuro to usługa skierowana do przedsiębiorców, w ramach której mogą oni skorzystać z outsourcingu obsługi biurowej. Ma ona charakter zdalny, a jej zakres jest dostosowany do potrzeb klienta. Firma może przekazać pracownikom biura wirtualnego szereg czynności – są to choćby: odbiór i skanowanie korespondencji, odbiór połączeń przychodzących, prowadzenie ksiąg rachunkowych oraz wsparcie prawne i informatyczne.

W ramach wirtualnego biura przedsiębiorca może też zapewnić sobie adres rejestracyjny i do korespondencji. Wykupienie takiej usługi oznacza, że firmy nie trzeba rejestrować pod adresem zamieszkania. Ma to szczególne znaczenie dla osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą i pracujących zdalnie czy spółek w organizacji. Wirtualne biuro nie zapewnia jednak przestrzeni do pracy – klient nie skorzysta z biurka.

Przeczytaj również: Klasy budynków biurowych – biurowiec klasy A, B czy C?

 

Dla kogo wirtualne biuro?

Usługi wirtualnego biura są atrakcyjne z perspektywy przedsiębiorców poszukujących oszczędności – zamiast zatrudniać pracownika do prowadzenia sekretariatu, można skorzystać z tańszego outsourcingu. Na współpracę z biurami wirtualnymi decydują się głównie:

  • Freelancerzy. Należą do nich dziennikarze, copywriterzy, tłumacze i programiści. Biuro wirtualne zapewnia im adres, który mogą wskazać podczas rejestracji firmy. Osoby pracujące za granicą chętnie korzystają z usługi odbioru, skanowania i przesyłania drogą mailową korespondencji.
  • Start-upy. Firmy z branży technologicznej często nie potrzebują fizycznej siedziby – zatrudniają pracowników zdalnie. Wirtualne biura mogą koordynować choćby kwestie umów dla pracowników czy zadbać o prowadzenie ksiąg rachunkowych.
  • Przedsiębiorcy. Mowa tu jednak o przedsiębiorcach działających na niewielką skalę – prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą.

 

Coworking – co to?

Freelancerzy, osoby pracujące na home office czy małe firmy korzystają nie tylko z wirtualnego biura – równie często decydują się na coworking. Co to coworking? To usługa, w ramach której osoba aktywna zawodowo zapewnia sobie przestrzeń do pracy biurowej. Korzystając z coworkingu, wynająć można zarówno biurko w przestrzeni otwartej (open space), jak i kameralny gabinet – w zależności od preferowanego sposobu pracy.

Czym coworking różni się od klasycznego biura? Użytkownik płaci ustaloną stawkę godzinową lub dzienną (abonament coworkingowy) za użytkowane biurka lub przestrzeni – w przypadku gabinetu. W cenie uwzględnione jest korzystanie z łącza internetowego, sprzętów biurowych (mogą pojawić się limity), sali konferencyjnej i przestrzeni wspólnych. W konsekwencji coworking dla małej grupy osób jest tańszy niż wynajem biura klasycznego czy biura serwisowanego.

Przeczytaj również: Zielone biura przyszłości: jak certyfikaty BREEAM, LEED i WELL wpływają na wybór biura?

 

Do kogo skierowany jest coworking?

Grupą docelową dla coworkingu – podobnie jak dla biura wirtualnego – są freelancerzy, właściciele małych firm, osoby pracujące zdalnie i start-upy. Pandemia COVID-19 spowodowała, że coworking zaczął być popularny wśród innych osób korzystających z przestrzeni biurowej. Z tego rozwiązania zaczęły korzystać:

  • Osoby, które przeszły na model pracy hybrydowej. Jeżeli pracownik nie ma możliwości stworzenia stanowiska do pracy w domu, coworking daje mu namiastkę biura, a dodatkowo pozwala pozostać przy codziennej rutynie.
  • Studenci, którzy potrzebują przestrzeni do pracy. Coworking to dobre rozwiązanie również dla studentów – w trakcie sesji mogą oni zmienić zatłoczoną bibliotekę na kreatywną i sprzyjającą skupieniu przestrzeń biurową.

 

Wady i zalety coworkingu

Chociaż przestrzeń coworkingowa jest dostosowana do pracy biurowej, to problemem może być hałas – szczególnie gdy mowa o open space. To właśnie najczęściej wskazywana wada coworkingu. Dla niektórych pracowników wadą może być też brak możliwości ingerowania w wystrój pomieszczenia do pracy – możliwość personalizacji użytkowanej przestrzeni jest mocno ograniczona.

A co z plusami? Tych jest znacznie więcej niż wad, w konsekwencji czego coworking należy uznać za rozwiązanie warte rozważenia. Po stronie zalet coworkingu można wskazać:

  • Niskie opłaty. Opłata abonamentowa jest dużo niższa niż miesięczna opłata za wynajem biura klasycznego czy biura serwisowanego. Dodatkowo użytkownik nie musi kupować drukarki czy skanera – dostęp do sprzętu otrzymuje w ramach opłaty abonamentowej.
  • Możliwość zadbania o work-life balance. Coworking pozwala oddzielić życie zawodowe od prywatnego i wyznaczyć stałe godziny pracy.
  • Dostęp do sali konferencyjnej. Często opłata abonamentowa pozwala korzystać z sali konferencyjnej przez kilka czy kilkanaście godzin w miesiącu. To dobra wiadomość z perspektywy osób, które od czasu do czasu spotykają się z klientami.

 

Czym jest biuro serwisowane?

Od wirtualnego biura i coworkingu należy odróżnić jeszcze biura serwisowane. Co to jest biuro serwisowane? To gotowa do pracy przestrzeń z uzgodnioną z użytkownikiem liczbą stanowisk pracy (biurek). Najemca biura serwisowanego nie musi inwestować w wyposażenie czy podpisywać umów z dostawcami mediów lub firmą sprzątającą – to wszystko zawiera się w stawce najmu. Najczęściej użytkownik korzysta też z recepcji, wyposażonej kuchni i chill roomu.

Jaka jest różnica między coworkingiem a biurem serwisowanym? Coworking jest dużo bardziej elastyczny – użytkownik może wynająć biurko jedynie na kilka godzin w miesiącu i codziennie korzystać z innego stanowiska. Minimalny okres wynajmu biura serwisowanego to miesiąc. Dodatkowo biura serwisowane zapewniają pewną elastyczność, gdy mowa o ich urządzeniu – najemca może wprowadzić zmiany i dostosować wynajmowaną przestrzeń do swoich potrzeb.

 

Kto korzysta z biur serwisowanych?

Biura serwisowane są doceniane przez firmy, które nie mogą lub nie chcą zrezygnować z utrzymywania biura, ale jednocześnie chcą sobie zapewnić większą elastyczność niż w przypadku najmu tradycyjnego biura. Liczbę biurek (gabinetów) zawsze można dostosować do aktualnych potrzeb. Na najem biur serwisowanych najczęściej decydują się:

  • Większe firmy, w tym korporacje, szczególnie jeśli potrzebują elastycznej przestrzeni pod konkretne projekty. Z ich perspektywy wybór biura serwisowanego pozwala oszczędzać środki oraz czas potrzebny na urządzenie przestrzeni – pracę można rozpocząć tuż po podpisaniu umowy.
  • Firmy, które zdecydowały się wdrożyć hybrydowy model pracy. W konsekwencji potrzebują dużo mniej biurek niż dotychczas.
  • Freelancerzy oczekujący wyższego standardu niż zaproponowany przez coworking. Mowa zarówno o lepszych warunkach akustycznych, jak i rozwiązaniach z zakresu bezpieczeństwa (np. kontrola dostępu).

 

Wirtualne biuro, coworking a biuro stacjonarne – porównanie kosztów

Miesięczny koszt współpracy z biurem wirtualnym zależy od wybranego pakietu usług. Wiele cenników zaczyna się od 30 zł, ale w podanej kwocie można liczyć wyłącznie na adres do korespondencji. Jeżeli freelancer lub przedsiębiorca chce zapewnić sobie miejsce do pracy, musi wykupić abonament w biurze coworkingowym lub podpisać umowę najmu biura serwisowanego. W Warszawie biurko w strefie coworkingowej można wynająć już za 600 zł miesięcznie netto, podczas gdy za biuro serwisowane trzeba zapłacić dwa razy tyle.

 

Szukasz biura do wynajęcia w Krakowie lub Warszawie? Jak widzisz, nie musisz ograniczać się do najmu klasycznego biura – możesz zdecydować się na bardziej elastyczne rozwiązania, które zdecydowanie lepiej wpisują się we współczesny, dynamicznie zmieniający się rynek. Jeżeli potrzebujesz pomocy w znalezieniu biura coworkingowego lub biura serwisowanego, skorzystaj z naszej pomocy – doradca z Newmark Polska pomoże w znalezieniu optymalnej przestrzeni oraz przeprowadzi Twoją firmę przez proces najmu.

Anna Szymańska
Anna Szymańska
Deputy Head of Office Department
Dawid Igielski
Dawid Igielski
Advisor, Warszawa

Newmark Polska

Dział reprezentacji najemców biurowych firmy Newmark Polska obsługuje firmy na terenie całej Polski planujące pozyskanie nowej powierzchni biurowej lub renegocjacje obecnej umowy najmu, ekspansję bądź konsolidację powierzchni.

Dzięki bogatemu doświadczeniu naszych specjalistów gwarantujemy kompleksowe wsparcie na każdym etapie wynajmu powierzchni biurowej.

Aktualności

2024-07-03

Karol Wyka od września w Newmark Polska

Od września br. do działającej na rynku nieruchomości komercyjnych firmy doradczej Newmark Polska dołączy Karol Wyka, który obejmie stanowisko Dyrektora Zarządzającego Działu Powierzchni Biurowych. Do głównych obowiązków Karola będzie należało kierowanie pracami działu i przygotowy ...

Formularz zgłoszeniowy

Biura serwisowane

×