Hot desk w biurze – co to jest?

Rozpoczynając pracę w firmie, pracownik otrzymuje biurko, krzesło biurowe i sprzęt komputerowy – tak wygląda to najczęściej. Jednak wcale nie musi, gdyż coraz więcej firm eksperymentuje z organizacją przestrzeni biurowej. Kiedy warto rozważyć hot desk? Dowiedz się, czym jest hot desk w biurze.

 

Co to jest hot desk?

Wśród zdobywających popularność modeli organizacji przestrzeni biurowej wskazać należy na hot desk. Co to jest hot desk? To koncepcja zagospodarowania biura, w której pracownicy nie mają przypisanych na stałe stanowisk pracy – każdego dnia korzystają z innego biurka. Dla hot desk charakterystyczne są rotacja i różnorodność – pracownicy firm, które zdecydowały się na hot desking, mogą wykonywać swoje obowiązki w różnych częściach biura.

Odpowiadając na pytanie, co to jest hot desk w biurze, można też powiedzieć inaczej – hot desk to istotny aspekt koncepcji activity-based working, czyli pracy opartej na aktywności. Idea ta zakłada, że przestrzeń biura zostaje podzielona na wydzielone strefy robocze (strefę pracy zespołowej czy strefę pracy w ciszy), z których pracownicy będą korzystać, wykonując różne zadania.

Przeczytaj również: Coworking – co to jest i ile kosztuje?

 

Hot desk w biurze – jak z niego korzystać?

Hot desking wiąże się z koniecznością wdrożenia oprogramowania – systemu rezerwacji, za pomocą którego pracownicy będą mogli zarezerwować biurko na określony dzień. W praktyce korzystanie z hot desk jest niezwykle proste i prezentuje się następująco:

  1. Rezerwacja stanowiska pracy. Pracownik wybiera biurko spośród aktualnie dostępnych, a następnie je rezerwuje – na godziny lub cały dzień, w zależności od modelu przyjętego przez pracodawcę.
  2. Praca na wybranym stanowisku. Po przyjściu do firmy, pracownik zajmuje zarezerwowane biurko i zaczyna wykonywać obowiązki.
  3. Zwolnienie biurka. Po skończeniu zadań pracownik porządkuje zajmowaną przestrzeń (usuwa z niej swoje rzeczy osobiste), a biurko wraca do puli – staje się ponownie dostępne w systemie rezerwacji.

 

Hot desking – czy warto go wdrożyć w biurze?

Chociaż hot desking zapewnia korzyści zarówno pracownikowi, jak i pracodawcy, to koncepcja ta nie sprawdza się w każdej firmie. Organizacje, które rozważają zmianę sposobu zagospodarowania przestrzeni biurowej, powinny uwzględnić zarówno zalety, jak i wady tego rozwiązania. Pod uwagę należy wziąć też specyfikę wykonywanej pracy.

Sprawdź też: Coworking, wirtualne biuro czy biuro serwisowane – co wybrać?

 

Zalety hot deskingu

  • Obniżenie kosztów utrzymania stanowisk. W firmach, które wdrożyły pracę hybrydową, można zmniejszyć liczbę biurek, a zatem również wynajmowaną powierzchnię biurową i tym samym obniżyć koszty.
  • Pobudzenie produktywności. Ciągła zmiana miejsca pracy może pobudzać kreatywność, a członkowie zespołu mogą pracować wydajniej, co z perspektywy każdej organizacji jest pożądane.
  • Lepsza wymiana informacji. Model hot desk zapewnia lepsze warunki do dzielenia się pomysłami i informacjami, gdyż pracownicy mają ze sobą częstszy kontakt, niż ma to miejsce w klasycznie urządzonej przestrzeni biurowej.
  • Łatwiejsze utrzymanie porządku w biurze. W ideę hot desk wpisane jest porządkowanie stanowiska po zakończeniu pracy, co oznacza, że na biurkach nie zalegają m.in. stosy dokumentów.
  • Sprawiedliwe (inkluzywne) środowisko pracy. Hot desk w biurze oznacza, że żaden pracownik nie jest traktowany lepiej, gdy mowa o lokalizacji stanowiska pracy – każdy ma taką samą szansę na pracę przy poszczególnych biurkach.
  • Podniesienie atrakcyjności miejsca pracy. Hot desking kojarzy się z niestandardowym podejściem do pracy, co może być atrakcyjne zwłaszcza z perspektywy młodszych pracowników (np. z generacji Z).
  • Wsparcie równowagi między życiem zawodowym i prywatnym. Brak stałego stanowiska pracy oznacza brak możliwości jego personalizacji, a to ułatwia oddzielenie życia zawodowego od osobistego.

 

Wady hot deskingu

  • Brak prywatności. Ponieważ pracownik każdego dnia pracuje obok innej osoby, to może stracić poczucie prywatności. Stąd istotne jest np. wyposażenie monitorów w filtry prywatyzujące.
  • Problem z utrzymaniem biura w czystości. Gdy pracownicy współdzielą stanowiska, może pojawić się problem z czystością biurek i sprzętów (np. monitorów). Oznacza to konieczność codziennej dezynfekcji przestrzeni biurowej.
  • Niższy komfort pracy. Źródłem dyskomfortu może być konieczność codziennego przenoszenia swoich rzeczy. Dodatkowo wielu pracowników odczuwa potrzebę posiadania indywidualnego stanowiska pracy.
  • Mniej efektywna komunikacja. Brak przypisanego miejsca pracy może spowodować, że znalezienie współpracownika może być utrudnione – mowa zwłaszcza o sytuacji, gdy biuro zajmuje np. kilka pięter.

 

Jak wprowadzić hot desk w biurze?

Wdrożenie systemu hot desk wiąże się z pewnymi wyzwaniami. Chociaż w perspektywie czasu pracodawca może zaoszczędzić, to wykorzystanie hot desking wiąże się z koniecznością stworzenia ergonomicznych i komfortowych stanowisk pracy. Standardowe biurka to często za mało – w przestrzeni biurowej powinny znaleźć się również biurka z regulacją wysokości, które umożliwią pracę na stojąco. Dodatkowo niezbędne jest wyposażenie każdego biurka w monitor i urządzenia peryferyjne, do których pracownik podłączy laptopa.

Planowany hot desking może wzbudzić niepokój wśród pracowników – mogą oni poczuć, że tracą „swoje” stanowiska pracy – te, do których byli przyzwyczajeni. Gdy koncepcja wdrożenia hot desk przestanie być jedynie pomysłem, a zacznie być planem na kolejne miesiące, czas poinformować o tym pracowników. W tym celu warto zorganizować spotkanie zespołu, przedstawić jego członkom założenia zmiany, a także zapytać, co o niej sądzą. Warto, aby pracownicy uczestniczyli w procesie przekształcenia przestrzeni biurowej.

Wprowadzenie hot desk w biurze oznacza też:

  • Konieczność zapewnienia pracownikom miejsca do przechowywania rzeczy. Hot desk odbiera pracownikom miejsce na drobne rzeczy: papierowy kalendarz, przybory do pisania czy ulubiony kubek. Właśnie dlatego tak ważne jest, aby zapewnić każdemu członkowi zespołu szafkę.
  • Wybór systemu do rezerwacji stanowiska pracy. Wybrany system powinien być intuicyjny w obsłudze. Dobrze też, aby był on dostosowany do pracy na urządzeniach mobilnych – pracownik będzie mógł dokonać rezerwacji w dowolnym momencie, korzystając choćby ze smartfona.
  • Monitorowanie, czy zespół odnajduje się w urządzonej na nowo przestrzeni. Hot desk w biurze to rewolucja w dotychczasowej kulturze pracy. Menedżerowie muszą rozmawiać z pracownikami, aby dowiedzieć się, jak oceniają oni zmiany i co należy ewentualnie poprawić.

 

Host desk w biurze – w jakich branżach się sprawdzi?

Chociaż hot desk w biurze to rozwiązanie oferujące wiele korzyści, to wdrożenie go będzie problematyczne wszędzie tam, gdzie pracownicy muszą pracować z papierowymi dokumentami. Przykład? Kancelarie prawne i biura rachunkowe. Chociaż w takich organizacjach coraz częściej stawia się na digitalizację, to całkowite wyeliminowanie tradycyjnych dokumentów bywa trudne. W modelu hot desk pracownicy musieliby je nosić ze sobą, co byłoby kłopotliwe.

W jakich firmach koncepcja hot desking sprawdza się idealnie? Przykładowe branże to: IT, marketing, konsulting, ubezpieczenia i bankowość. Dla przedsiębiorstw z tych sektorów charakterystyczne są elastyczność i dynamiczne środowisko pracy. Dodatkowo pracownikom często wystarcza laptop – nie pracują oni z dokumentami papierowymi. Do rozpoznawalnych w skali globalnej brandów, które zdecydowały się na hot desk, należą m.in. Microsoft, Credit Suisse i LEGO.

Chcesz stworzyć nowoczesną przestrzeń do pracy? Przeczytaj również: Nowoczesne biuro w praktyce – korzyści z rozwiązań smart office.

Karol Wyka
Karol Wyka
Executive Board Director, Head of Office Department

Newmark Polska

Dział reprezentacji najemców biurowych firmy Newmark Polska obsługuje firmy na terenie całej Polski planujące pozyskanie nowej powierzchni biurowej lub renegocjacje obecnej umowy najmu, ekspansję bądź konsolidację powierzchni.

Dzięki bogatemu doświadczeniu naszych specjalistów gwarantujemy kompleksowe wsparcie na każdym etapie wynajmu powierzchni biurowej.

Aktualności

2025-03-25

Elastyczne biura w prestiżowych lokalizacjach

Budynki biurowe z powierzchniami coworkingowymi i biurami serwisowanymi mają większą szansę na przyciągnięcie najemców. Z elastycznych przestrzeni korzystają zarówno korporacje, jak i małe firmy oraz startupy. Więcej na: polskabiura.pl