Zielone biura przyszłości: Jak certyfikaty BREEAM, LEED i WELL wpływają na wybór biura?

Certyfikacja obiektów biurowych to obecnie standard w przypadku nowych inwestycji. Do najpopularniejszych wielokryterialnych systemów oceny biurowców należą BREEAM i LEED. Ale takich systemów jest więcej – wskazać wystarczy choćby certyfikat WELL. W jaki sposób wpływają one na atrakcyjność przestrzeni biurowej?

 

Certyfikaty jako standardy przyszłościowych biur

Od 2030 r. wszystkie nowe budynki wybudowane na terenie Unii Europejskiej mają być zeroemisyjne, to znaczy, że ilość wyemitowanych gazów cieplarnianych (GHG) przez daną nieruchomość ma być całkowicie skompensowana poprzez różne działania mające na celu usunięcie wyemitowanych GHG z atmosfery. Cel jest ambitny – dekarbonizacja branży budowlanej, która aktualnie ma wysoki udział w globalnej emisji gazów cieplarnianych. To jeden z powodów, dla których biurowce podlegają certyfikacji. Standaryzacja procesu ewaluacji wpływu budynku na zdrowie czy środowisko pozwala szybko ocenić, czy warto się nim zainteresować.

Coraz więcej firm ma świadomość, że wybór biura z certyfikatem BREEAM lub LEED się opłaca. Dlaczego? Wybierając przestrzeń biurową z certyfikatem, można:

  • Zapewnić wysoki komfort pracownikom. To szczególnie istotne z perspektywy firm, które opierają swoją konkurencyjność na współpracy z talentami. Certyfikowane biurowce zapewniają z reguły dostęp do powierzchni biurowej klasy A.
  • Zoptymalizować wydatki na media. Bez względu na to, czy została przeprowadzona certyfikacja BREEAM, czy certyfikacja LEED, każdy system oceny budynku uwzględnia jego zapotrzebowanie m.in. na energię.
  • Wzmocnić wizerunek marki odpowiedzialnej społecznie. Wybierając budynek o minimalnym wpływie na środowisko i wyposażony w rozwiązania oszczędzające zasoby, firma udowadnia, że dba zarówno o ludzi, jak i naturę.

Sprawdź też: Klasy budynków biurowych.
 

Certyfikat BREEAM: standard zrównoważonego budownictwa

BREEAM to skrót od Building Research Establishment Environmental Assessment Method. Ten system oceny budynków został opracowany przez Building Research Establishment w Wielkiej Brytanii. Aktualnie to najpopularniejszy certyfikat przyznawany budynkom zarówno w Polsce, jak i innych krajach Europy. Na etapie budowy asesorzy BREEAM dokonują oceny budynku w 10 kategoriach – to choćby energia, woda, materiały czy zdrowie i dobrostan.

Certyfikat BREEAM jest dostępny dla obiektów o różnym przeznaczeniu – nie tylko dla inwestycji biurowych. Wszystkie budynki są oceniane pod względem wykorzystania ekologicznych rozwiązań, a końcem tego procesu jest przyznanie jednej z następujących ocen – pass, good, very good, excellent lub outstanding. Jeżeli interesujący nas biurowiec uzyskał certyfikat BREEAM, oznacza to przede wszystkim, że jedna bądź kilka z wyżej wymienionych kategorii, w zależności od uzyskanej oceny, została poddana analizie. Wyższa uzyskana ocena przekłada się na większe możliwe korzyści do uzyskania przy wyborze właśnie takiego biura na swoją przyszłą siedzibę.

Zobacz przykładowe biura do wynajęcia Warsaw Unit w Warszawie z certyfikatem BREEAM.
 

Certyfikat LEED: globalny standard w zielonym budownictwie

Drugim najpopularniejszym systemem certyfikacji budynków w Europie jest LEED, czyli Leadership in Energy and Environmental Design. Warto jednak wiedzieć, że w Stanach Zjednoczonych i pozostałych częściach świata jest to wiodący system oceny obiektów pod względem zastosowania rozwiązań ekologicznych. Certyfikacja LEED została opracowana przez amerykański U.S. Green Building Council.

Certyfikat LEED – podobnie jak certyfikat BREEAM – otrzymują obiekty, które spełniają założenia zrównoważonego budownictwa. Budynek jest oceniany w różnych kategoriach, a końcowa ocena (certified, silver, gold, platinum) wskazuje, w jakim stopniu obiekt chroni zasoby wodne, wzmacnia różnorodność biologiczną czy wreszcie poprawia jakość życia skoncentrowanej wokół niego społeczności.

H2: Certyfikat WELL: zdrowie i dobrostan w centrum uwagi

Certyfikaty BREEAM i LEED kładą nacisk m.in. na konstrukcję biurowców i materiały, z jakich one powstają. Z czasem okazało się, że rynek oczekuje dokładniejszego skupienia się na kwestiach związanych z pracownikiem oraz jego samopoczuciem. Stąd nieco ponad dekadę temu do tych systemów certyfikacji dołączył WELL, system skoncentrowany na ocenie przestrzeni pod kątem komfortu, bezpieczeństwa i dobrostanu użytkowników. W jego ramach ocenie poddawane jest 10 obszarów, w tym m.in. powietrze, woda i światło.

Jak wynika z przeprowadzonych badań, wybór biurowca z certyfikatem WELL opłaca się firmom – w ten sposób mogą one:

  • Podnieść poziom zadowolenia z miejsca pracy. Osoby pracujące w biurach z certyfikatem WELL są bardziej niż pracownicy pozostałych biur zadowolone m.in. z jakości powietrza.
  • Wyeliminować syndrom SBS (sick-building-syndrom), czyli chorego budynku. W starszych budynkach mogą pojawić się problemy choćby z wentylacją, które negatywnie wpływają na samopoczucie pracowników.
  • Zaprojektować komfortową przestrzeń do pracy. Taką, która będzie sprzyjała głębokiemu skupieniu i tym samym będzie produktywna.

Wybierz biura do wynajęcia Warsaw Unit z certyfikatem WELL.

 

Certyfikat SmartScore i WiredScore: nowoczesne technologie w biurach

Oceniając biurowce, można uwzględniać różne kryteria. Certyfikaty SmartScore i WiredScore są skoncentrowane odpowiednio na łączności cyfrowej i inteligentnych rozwiązaniach zastosowanych w budynkach. Biura do wynajęcia mieszczące się w obiektach z certyfikatami SmartScore i WiredScore są postrzegane jako bezpieczne – infrastruktura IT jest odpowiednio zabezpieczona, a zarządzanie obiektem częściowo zautomatyzowane.

Z oczywistych względów budynki, dla których zostały wydane certyfikaty SmartScore i WiredScore, są obiektem zainteresowania firm technologicznych. Ale nie tylko – mogą one być równie atrakcyjne dla firm operujących wrażliwymi lub poufnymi danymi. Należą do nich m.in. kancelarie prawne, podmioty świadczące usługi audytorskie oraz doradcze czy firmy z branży finansowej i inwestycyjnej.

Przeczytaj też: BMS – system zarządzania budynkiem.

 

Porównanie certyfikatów: który wybrać?

Systemy oceny ekologicznej budynków BREEAM i LEED są do siebie stosunkowo zbliżone (ewaluacji poddawane są podobne obszary). W Europie popularniejszy jest certyfikat BREEAM, co potwierdza liczba budynków certyfikowanych w tym systemie. Szukasz nowoczesnego biura do wynajęcia i zastanawiasz się, jakie certyfikaty powinien posiadać biurowiec? Na to pytanie nie ma jednej właściwej odpowiedzi.

Jeżeli budynek uzyskał ocenę w jednym z tych dwóch systemów (BREEAM lub LEED), to oznacza, że jego wybór może przynieść realne korzyści biznesowe. Chcesz nie tylko oszczędzać zasoby, ale również zadbać o dobrostan pracowników? Rozsądnie będzie zawęzić poszukiwania do obiektów posiadających również certyfikat WELL. Jeżeli priorytetem jest bezpieczeństwo cyfrowe, zwróć uwagę na certyfikat SmartScore.

Podsumowując: najemca powinien określić, które certyfikaty mają dla niego największą wartość. Coraz więcej nowych budynków podlega certyfikacji w różnych systemach, a to oznacza, że coraz rzadziej trzeba w tej kwestii godzić się na kompromisy.

 

Koszty i korzyści posiadania certyfikowanych biur

Wynajem biura w certyfikowanym biurowcu może wiązać się z wyższym czynszem. Zaoszczędzić można jednak na kosztach eksploatacji, w konsekwencji czego w dłuższej perspektywie wybór obiektu z certyfikatem BREEAM czy LEED ma uzasadnienie ekonomiczne. Jednocześnie korzyści nie ograniczają się wyłącznie do sfery finansowej – biurowiec z certyfikatem BREEAM, LEED, WELL, SmartScore czy WiredScore:

  • Zapewnia optymalne warunki użytkownikom.
  • Pomaga w budowie wizerunku odpowiedzialnego pracodawcy i zwiększa jego atrakcyjność na rynku pracy.
  • Pozwala zwiększyć produktywność.
  • Pomaga w realizacji strategii ESG.
     

Przyszłość zielonych biur: trendy i prognozy

Zielone biura zagościły na rynku na stałe. Z roku na rok rośnie świadomość ekologiczna społeczeństw, co nie pozostaje bez wpływu na sektor budowlany – konsekwencją jest rozwój zrównoważonego budownictwa. Przyczyniają się do niego zarówno unijne przepisy, jak i oczekiwania najemców. Dalszy rozwój zielonych biur premiować będą też rosnące ceny energii – inteligentne systemy pozwalają na zoptymalizowanie jej zużycia.

Pozyskiwanie certyfikatów, które podkreślają ekologiczne walory budynków, opłaca się również inwestorom. Można oczekiwać, że w przyszłości niespełniające norm i wymogów prawnych obiekty biurowe (ale również magazynowe) będzie trudno sprzedać. Niskie zainteresowanie takimi nieruchomościami odbije się z kolei na ich wycenie, w efekcie czego inwestor może stracić.

 

Certyfikaty WELL, BREEAM i LEED – zielona przyszłość biur

Zrównoważone i zdrowe – te dwie cechy idealnie określają perspektywiczne przestrzenie biurowe. Jeżeli szukasz biura dla swojej firmy, zdecyduj się na biurowiec zaprojektowany z myślą o ludziach i środowisku. Zajrzyj do bazy obiektów Newmark Polska – znajdziesz w niej biura na wynajem dostępne w certyfikowanych biurowcach zlokalizowanych w największych miastach Polski.

Newmark Polska

Dział reprezentacji najemców biurowych firmy Newmark Polska obsługuje firmy na terenie całej Polski planujące pozyskanie nowej powierzchni biurowej lub renegocjacje obecnej umowy najmu, ekspansję bądź konsolidację powierzchni.

Dzięki bogatemu doświadczeniu naszych specjalistów gwarantujemy kompleksowe wsparcie na każdym etapie wynajmu powierzchni biurowej.

Aktualności

2024-07-03

Karol Wyka od września w Newmark Polska

Od września br. do działającej na rynku nieruchomości komercyjnych firmy doradczej Newmark Polska dołączy Karol Wyka, który obejmie stanowisko Dyrektora Zarządzającego Działu Powierzchni Biurowych. Do głównych obowiązków Karola będzie należało kierowanie pracami działu i przygotowy ...

Formularz zgłoszeniowy

Biura serwisowane

×